fredag 13 maj 2011

Bloggtorka?

Nädå, har bara haft lite att göra ;-) O så här på äldre dagar så har jag dessutom plötsligt blivit kvällstrött så... Sen ankomst hem = nu sova - inte blogga!

Vi kör en tredagarsresumé av hela högen på Solvallen:

 Vi börjar med veckans stjärna Tello som väckt den största uppmärksamheten här på Solvallen denna vecka:
Åskade i onsdags som bara den och det tycker inte Tello om! Kändes inte bra att sätta honom i hundgården på morgonen och åka till jobbet av många anledningar. Var riktigt nära att ringa och säga att jag blir hemma idag. Men... VårdAvHund existerar inte så det var bara att åka. Ringde Magnus och talade om hur jag kände och det tog inte lång stund förrän han ringde upp mig och berättade att Tello dykt upp hos farfar P-A. Han hade alltså smitit, hur vet vi inte. Faster grep omgående in, hämtade Tello hos farfar, skjutsade hem och släppte in honom i huset eftersom det fortfarande åskade. Hon hittade ett hål i staketet och lagade det. Våra labbe-killar satt tack o lov fortfarande kvar i hundgården!
I torsdags på dagen åskade det inte och när vi kom hem så satt alla tre i hundgården, även Tello. På kvällen blev det riktigt fint väder och vi åkte och jagade bäver Magnus, Danne & jag. När vi var klar och skulle åka hem hörde vi att det mullrade bara lite. Kom hem och gissa vem som var ute o sprang på gården? Kollade hundgården ännu mer noga och insåg att han måste hoppat över. Nu sa jag till Magnus att jag oroar mig för att Tello kommer fortsätta "rymma" nu när han vet att han kan... Kanske inte behövs åska längre, han vet att han kan om han vill. Spikade i alla fall brädor i taket lite här o där för att han inte skulle komma över.
Så blev det fredag morgon... Magnus hade åkt och jag satte tryggt in killarna i hundgården (trodde jag). Satte mig i bilen och skulle precis starta och gissa vem som stod utanför bilen och såg supermallig ut -Kolla matte vad jag kan göra! Suck, fick tag på honom o så tog jag in honom i huset, där fick han vara idag. När Magnus kom hem såg han att gallret släppt i nedkant, måste vara där han tagit sig ut ändå. Gammal hundgård som ska renoveras och byggas ut snarast men för att det ska fungera tils dess så spikades det fast nya bräder runt om. Ska testas i morgon bitti och hållas stenkoll!

Tage:
Trygga, trygga och älskade Tage som inte är rädd för något! Åska är ingen fara alls och det visar han verkligen Folke! Han är helt fantastisk den killen...

Folke:
11 ,5 kilo i måndags och 13 kilo idag, växer som sjutton! För några veckor sedan var det bara öronen som växte och nu är det benen ;-) De ser ju för roliga ut när kroppsdelarna växer i olika takt!
Idag när Magnus kom hem satt även Folke utanför hundgården, hade alltså hittat Tellos öppning. Hur länge han har varit ute vet vi inte och kommer aldrig få veta men tack o lov var han kvar på gården, lillkillen! Hundgården ska nu vara fixad och som jag skrev ovan... I morgon ska den testas!

O så vi människor på Solvallen:
Jag har ridit Ella några gånger sen sist och det går riktigt bra! Fanny red Zonny på Färsta i onsdags och det uppskattades. De red ut så jag åkte till Birsta och inhandlade ett par jeans under tiden ;-)
Igår kväll var Magnus, Danne och jag och jagade bäver. Jag och Danne ver på ett ställe och Magnus på ett annat. Jag och Danne såg vågor efter bäver som simmade under vattnet men den kom aldrig upp tyvärr. Synd, för Danne har aldrig sett en bäver i "líve & levande". Magnus fick däremot skjuta den största bäver jag någonsin sett. Min - som jag sköt sist och la upp bild på här på bloggen var stor, vägde ca 13 kilo. Men den här... Den vägde 22 kilo, ett monster! Tittar man på bilden så ser den inte så mycket större ut än min men tänk på att Magnus är större än mig också.

Det var dessa tre obloggade dagar det. I morgon ska vi på jaktstig i Bjästa så fler inlägg blir det säkert i morgon kväll. Nu ska jag krypa ner under täcker med kärleken så sov gott nu så hörs vi i morgon ;-)

3 kommentarer:

Ullis sa...

Men JISSES, vilket monster... Och då menar jag bävern o inte Magnus :)

Kattis sa...

Ja helvete det var en riktigt stor rackare! Nu kan hela familjen få gosiga vantar till vintern :-)

Ingela Rosenholm sa...

Jaa, helt enorm! Men av den här bävern blir det mysiga vantar till Johans familj för vi skänkte den till honom ;-)