fredag 1 april 2011

Lodjur?

Dagen till ära så är det väl bäst att börja så här: Detta är inte ett aprilskämt!

För en liten stund sen när jag var ut med Folke och Tage på gården så hörde jag ett jättekonstigt läte. Först trodde jag det var en uggla men lätet förändrades snabbt till något helt annat. Räv och rådjur kan jag tycka låter lite lika varann emellanåt men detta var ingen av dem, helt säker. Det var som liknande skall men ändå inte och dessutom mycket hesare. Nära lät det också, känslan jag fick var att det bara var i skogskanten längst upp på "skjutbanan". Lyssnade en stund men lätet försvann snabbt längre uppåt i skogen.
Folke blev i alla fall helt hysteriskt jätterädd, stackars liten! Tage stelnade till, tittade direkt upp mot där ljudet kom ifrån och han började tokmorra. Tog med mig hundarna in och goooglade genast på lodjur och läten. Hittade en sida och är nu helt säker - det var ett lodjur! När jag lyssnade på ljudklippet inne så reagerade båda hundarna igen exakt på samma sätt som det gjorde ute. Stackars, stackars Folke!!!

Lyssna på lätet på denna sida . På ett ungefär under ca sista halvan av ljudklippet blir det mer intensivt, det är vad jag hörde. Själv kan jag inte lyssna en gång till för Folkes skull ;-)

Ska fixa lite här hemma först och rasta Folke men sen ska jag gå upp i skogen själv en snabbis och titta om jag ser några spår. Kul för det har ju snöat inatt så chansen finns ju att jag får se något ;-)

Bilden har jag lånat från http://svt.se/ 

1 kommentar:

Ingela Rosenholm sa...

Lite uppdatering... Var utan att överdriva ett rent helvete att gå i skogen så jag gick inte så långt förrän jag gav upp och vände tillbaks. Såg inga spår på den lilla biten i all fall.