torsdag 17 maj 2012

Ä´re inte det ena...

.... så ä´re de andra! Sket i jaktstigen som vi planerat att åka på idag och gav mig iväg på träning med Folke tillsammans med Anders, Thea och några till istället. Funderade en stund om han svalt en kyckling innan vi åkte för jäklars va han pep! Mycket knas kan han ha för sig men pipa brukar han verkligen inte göra längre, var länge sen nu. Så länge det pips så blir det inge springande efter dummysar heller så vi stod mest och tittade på och det var nyttigt för både honom och mig. Han fick göra ett par markeringar det sista vi gjorde eftersom han varit hyfsat tyst då en stund. Det gick inte heller vidare bra. Alldeles för ofokuserat, mer intresserad av lukterna runtomkring. Nu var två av tikarna alldeles nylöpta vilket kan vara orsaken till både pipandet och att det var svårt att hålla fokus men inte ok ändå... 

Vi pratade lite innan vi åkte hem och det verkar som Folke plötsligt bara söker dummysarna med ögonen, inte med nosen som han ska göra. Kan vara att han har svårt att bestämma sig vad han ska koncentrera sig på när det luktar fina flickor samtidigt eller så kanske han är förkyld så han faktiskt inte känner att det luktar. Han är dessutom väldigt ung fortfarande och har väl inte fått riktig koll på vad han ska/kan använda lilla nosen till ännu ;-) Fick en del bra tips på vad jag kan göra för att träna detta. 
 En sak som inte har med nosen att göra men som jag faktiskt ska börja med omgående är att alltid träna utan koppel. Han får en helt annan fokus på mig då, kopplet är bara irritation för oss båda som distraherar oss båda. Kopplet får ligga i fickan och tas endast fram i nödfall.
Trött är han nu SötFolke, ligger under bordet och snarkar ;-)

Nån hundbild blir det inte idag, blir istället en bild på en av våra söta små sädesärlor som jag lyckades få på bild häromdagen. Älskar sädesärlor!


Inga kommentarer: