lördag 15 oktober 2011

Vi gav oss iväg till...

... skogen först strax innan elva jag och killarna, jag var aningens trögstartad idag. Mysigt hade vi och jag passade på att plockade lite trattisar. Ansträngde mig inte för att hitta några men fick ändå ihop nästan en ica-kasse på ett tjillevipp. Vi har redan trattisar här hemma så det räcker både i år och troligen nästa år också, så de här ger jag bort men de får baskemig rensa elendet själva ;-)

- Eeh, varför så bråttom???

- För att jag kan!

- Ok, spring du... Jag njuuuuter!!!!

Nöjda killar alla tre även Tello som visade sig ha gjort ett kanonjobb idag tillsammans med Magnus och Johan, bäst hittills den här säsongen! Tyvärr ingen hare skjuten men det är liksom inte det som är det viktiga, huvudsaken är att han gör det han ska -  är det kul!!! Om vi lyckas skjuta en hare är det baaaara som "pricken över i".

Vi var på kalas på eftermiddagen jag och Magnus, utan hundar. Lilla svägerskan Jenny fyllde nämligen 33 år igår och det ska ju självklart firas ;-) Lite presenter och supergott fika, trevligt som alltid. Sötaste lille Axel trillade tyvärr omkull på sin cykel precis när vi kom så hans humör var väl inte direkt på topp vilket jag helt och fullt förstår! Hmm, om jag hade trillat av en cykel pladask rätt ner i asfaletn precis innan ett kalas så hade jag förmodligen blivit så sur så jag ställt in hela skiten... Hihi, tur var att barnprogrammen precis började - jippi, Spöket Laban!!! Men...På finska... Inte helt lätt för en förälder att förklara att det verkligen inte går att ändra språk på tv:n. Tålmodiga lilla killen satt i alla fall och tittade tills det var slut och efter det bar det iväg till Farfar & Mimmi som han ska vara med ikväll, mysigt ;-)

Jaha - det var en resumé av den här lördagen... Vi svslutade som vanligt dagen med lite mat och ikväll vankades det fågel. Inte vilken fågel som helst utan ikväll skulle jag äta Morkulla för första gången, spännande!!! Inte bara jag som tyckte det var spännande...



Och när Morkullan låg på tallriken tillsammans med Hasselbackisar och Kanterellstuvning så såg det ut så här...



Helt fantastiskt gott och nu är jag så mätt så jag nästan mår illa. De där otskrokarna som också skulle ätas lite senare ikväll får helt enkelt ligga kvar i påsen tills en annan dag...

Nu blir det en stund med en god bok och sen Natti Natti :-)

2 kommentarer:

Kattis sa...

Morkulla - det lät spännande!

Ingela Rosenholm sa...

Mm, gott som tusan också!