söndag 14 augusti 2011

Superpeppad!

Jättetrevligt hade vi i Österström igår både jag och mamma. Vi höll till nere vid nybörjarklassen eftersom det är "steg ett". Fick bra förklarat för mig hur det går till, vad som är bra, mindre bra osv av Folkes "gammhusse" Anders samt vår valpkursinstruktör Mia. Lärorikt var det också att höra vad domaren hade att säga om verje ekipage.
Att sitta och studera och lyssna gjorde att poletten trillade ner för mig när det gäller träningen, hur vissa delar är så otroligt viktiga och måste sitta som berg.

Mitt stora problem är bara att nu vill jag ju köra igång direkt, är superpeppad! Jäkla tur att vi har ett helt år på oss (minst) tills det är dags. Och jag vet att det året behövs för att sätta alla grunder som är så viktiga. Att stressa igenom innebär bara att det blir slarv och halvdant, så vill vi inte ha det ;-)
Hihi, egentligen är det inte ens säkert att vi är redo nästa höst men jag tänker ha det som mål i alla fall.

Tog med mig Folke ut på en lägda på kvällen och körde följsamhet med och utan koppel samt inkallning - jätteduktig! Avslutade med att han fick apportera en dummy några gånger. Haha, han är som en raket både ut mot den och tvekar inte alls att komma in med den till mig. Avlämningen är dock kass... Han gör nån mysko snurr vid mig och släpper den vid fötterna, måste nötas mycket, mycket mera! Har fått en hel del tips o hur jag kan träna det också, löpande.

Förresten... Jag skrev ju för några veckor sedan om hur jag kämpade med koppelträningen... Sedan vi började på valpkursen så har han blivit otroligt duktig. Självklart inte perfekt eftersom han är valp men han drar inte längre, är nu koncentrerad och går med mig. Har inte testat gå nå´n prommis tillsammans med Tage och Tello ännu. Tänkte köra lite för oss själva ett tag till innan vi testar den biten.

Vad händer nu då?? Jo, något så fantastiskt roligt som röjning av älgpass.... Jaa, nu var jag sarkastisk för roligt kan jag inte påstå att jag tycker den biten är... Men... Det är ett måste och det som följer sedan är desto roligare ;-)

Inga kommentarer: