fredag 10 augusti 2012

Ett sött litet blåberstroll...

... har vi tillbringat dagen tillsammans med i skogen. Det främsta kännetecknet hos ett blåbärstroll är en konstant tom liten hink och blå tunga! Just det här lilla trollet hade blond kalufs och fina stövlar på "tvärtomfot" och som matchade den blåa tungan ;-)



Lilla blåbärstrollet hade förstås också med sig sin stora fina familj.

Mamma, lilla Lisa...

... och så pappa ;-)

Själv plockade jag inte så mycket. La ett sökfält åt Folke som gick superbra, matade Lisa, knäppte massa kort, var med världens sötaste blåberstroll och körde lite barnvagn fastän det körkortet gått ut för länge sen...



Avslutade skogsturen med ett svalkande labbebad!!



Fyra stycken av denna rovfågel såg vi på vägen till blåbärsskogen, två inom "fotohåll" och två som seglade långt där uppe:




Vete fasiken vad det var, får inte ihop det när jag kollar fågelboken. Trodde först det en ung Kungsörn eftersom vi vet att de finns här ute men det stämmer inte med utseendet. Så tänkte vi på Ormvråk men den var lite för stor, har alldeles för långa vingpennor och för mycket dun neråt fötterna... Håller i alla fall på Ormvråk för jag vill inte ha Kungsörn här!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Dom däringa birdsen har jag sett flera gånger nu ! Dom skriker "rätt så gällt och jag tror det är ormvråk !

Ingela Rosenholm sa...

Bra för fler Kungsisar vill vi inte ha!!!